Kom igång med träningen

De flesta av oss vill komma i form och att börja träna. Men det kan vara svårt att verkligen sätta igång. Det finns några knep att ta till för att träningen verkligen ska bli av.

Rätt inspiration

Det är många som börjar röra på sig efter att de har varit hos doktorn och det har blivit uppenbart att de måste börja träna – en stark motivation att ta tag i hälsan. Det är dock mycket skönare att börja träna innan hälsan har blivit så dålig. För att börja träna kan man ibland behöva rätt inspiration. Ett tips är att gå ut på YouTube och titta på inspirationsfilmer, filmer som visar hur vanliga människor har gått från kraftig övervikt till att lyckas springa ett maraton. Det är också inspirerande att gå till en sportaffär. Att köpa ny sportutrustning underlättar för att komma igång med träningen – det är roligare att träna i ett par nya snygga träningsbyxor än fem år gamla sportbyxor med hål. Ett tips är att också köpa en smartklocka. Dagens smartkockor visar både hur långt du sprungit, antal kalorier, inkommande SMS och smidigt hålla koll på din träning. Du hittar smartklockor för träningen hos eStore.nu.

Gymmet eller elspåret?

Hur bör du träna? Svaret vet du bäst själv. Du måste utgå från din personlighet, möjlighet och tid. Om du är extrovert och trivs med mycket människor omkring dig, är det oftast lättare att komma igång med träningen genom att gå till ett gym och delta i gruppträningar. Ett annat sätt är att börja spela en lagsport som innebandy. Det är också många som har börjat komma igång med träningen genom att följa med en vän ut på en powerwalk.

Om du däremot är mer introvert lagt kan tanken på att gå till en gruppträning vara det som gör att du aldrig kommer igång med träningen. Om du trivs bättre med att träna på egen hand kan du börja löpträna eller delta i en individsport som ridsport, skidåkning eller tennis. Det viktigaste är att du, oavsett personlighet, hittar ett sätt att träna som fungerar för dig. Träning är alltid något konkret: löpning, ishockey, ridning eller en spinningklass. Du måste göra träningen konkret för att verkligen kunna ta tag i hälsan.

Planera in träningen

Att träna tar tid.Om du är småbarnsförälder, har långt att pendla till och från ditt jobb eller helt enkelt känner att det redan finns så mycket aktiviteter i vardagen att det är svårt att hinna träna fyra dagar i veckan, kan du inte låta träningen vara något som sker när du har tid eller lust. Den bästa träningen är den träning som blir av. För att lyckas komma igång måste du planera in den och det kan vara lättare att träna med andra eller genom min klubb. Om du deltar i en gruppträning varje måndag kväll, och har betalat för det, är det större chans att det blir av. Detsamma gäller om du går med i en skidklubb, än om du bara försöker att åka skidor på egen hand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *